24.5 C
Craiova
miercuri, 22 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalPodul de la Calafat, din nou întârziat

Podul de la Calafat, din nou întârziat

Comisarul european Johannes Hahn crede că podul va fi gata în noiembrie, în timp ce autorităţile române îl contrazic, spunând că lucrările vor fi finalizate abia la anul

Deşi trebuia să fie finalizat în 2010, podul care va traversa Dunărea pe la Calafat, făcând legătura între România şi Bulgaria, nu va fi gata – se pare – nici în 2012. Anunţarea unei noi întârzieri s-a făcut în contextul unei vizite efectuate sâmbătă de un înalt oficial european, care a vrut să vadă stadiul lucrărilor.

Un simbol european

Comisarul european pentru politici regionale, Johannes Hahn, întreprinde în această perioadă un turneu în mai multe state dunărene, pentru a observa stadiul implementării Strategiei Uniunii Europene pentru regiunea Dunării la un an de la demararea acesteia, dar şi pentru a vizita unele obiective de interes european din zona fluviului. Sâmbătă, 30 iunie, comisarul european a vizitat Hidrocentrala Porţile de Fier 1, din Mehedinţi, apoi s-a deplasat în judeţul Dolj, pentru a vedea care este stadiul lucrărilor la podul Vidin-Calafat. Înaltul oficial european a fost însoţit în această vizită, printre alţii, de ministrul de interne român, Ioan Rus, de prefectul judeţului Dolj, Elena Costea, de preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Valentin Preda, dar şi de secretarul de stat în Ministerul de Interne, Mihai Fifor.
„Vizitez acest pod pentru că este un simbol, întrucât reuşeşte într-adevăr să unească două popoare ale Europei. S-a muncit mulţi ani pentru a ajunge la acest nivel al lucrării şi sperăm ca la finalul anului să fie edificat şi finalizat. Şi infrastructura va fi finalizată odată ce podul va putea fi folosit, iar acest lucru ajută la o mai bună colaborare, nu doar între Bulgaria şi România. În toată această regiune, pe o suprafaţă de 630 de kilometri, există un singur pod, iar acum avem altul şi sperăm ca în timp să avem mai multe poduri, pentru că este nevoie ca acestea să facă o mai bună legătură între cele două naţiuni, pentru a deveni un real suport pentru activităţile de comerţ şi oportunităţi pentru ca oamenii să interacţioneze nu doar folosind feriboturile“, a declarat comisarul european Johannes Hahn.

Gata în 2012 sau 2013?

Comisarul european şi autorităţile române au dat informaţii contradictorii cu privire la data finalizării lucrărilor la podul peste Dunăre. Astfel, comisarul european a susţinut că „eu nu sunt inginer și tehnician, dar după cum am fost informat, se pare că în noiembrie va fi gata“, promiţând chiar că va fi prezent la inaugurarea podului în acest an. În schimb, Valentin Preda, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a susţinut că podul de la Calafat va fi gata cel mai devreme „în ianuarie 2013“ şi numai „dacă vremea ne va permite“.
Oficialul din Ministerul Transporturilor a precizat însă că românii n-au nici o vină pentru aceste întârzieri, care cad în răspunderea exclusivă a partenerilor bulgari.
„Nu este vina părţii române, ci a vecinilor şi prietenilor bulgari. Noi am executat pe malul nostru infrastructura conexă rutieră în proporţie de 95%, iar cea feroviară în proporţie de 88%. Cea rutieră are 8,7 kilometri lungime, iar cea feroviară, 6,2 kilometri. Costurile s-au ridicat la 69 de milioane de euro, fără TVA, finanţarea fiind asigurată din fonduri mixte, buget şi fonduri europene“, a declarat Valentin Preda.

Alt pod din Bechet

Apreciind vizita comisarului european Johannes Hahn, prefectul de Dolj, Elena Costea, a declarat despre podul de la Calafat: „Este un proiect, așa cum am spus, care nu poate decât să ne bucure și care să ne aducă pe viitor mai multe locuri de muncă, așa cum ne dorim cu toții, pentru cetățenii județului Dolj“.
La rândul său, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, a mers chiar mai departe, afirmând că se poate vorbi despre construcția unui al treilea pod, de această dată la Bechet, cu ajutorul Uniunii Europene: „Odată cu inaugurarea podului, traficul se va mări pe această porțiune de drum, și trebuie să fim pregătiți să facem față unui număr mai mare de mijloace de transport. Ne gândim la o trecere peste Dunăre și la Bechet, de ce nu? Sperăm, însă, cu ajutorul guvernului, la o conexiune cu Bucureștiul, mai simplă, mai viabilă, să avem un drum expres sau o autostradă, pentru că altfel Craiova și zona adiacentă vor fi sufocate“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS